Mintrak Yapı Kooperatifi-Demirtaş Kamçıl Rahmi Bediz[1]
Her sokak, her yapı, her detay,
birer kitap gibi yol arkadaşı
olur yanınızda,
yanlız değilsinizdir…
Canlı bir okumanın içerisinde,
çevirirsiniz sayfaları ve geçmişten gelen ,
kimi zaman içerisinde hangi yaşamların olduğunu
bilmeden,
hangi anıların yaşandığını
düşleyerek,
başka bir deneyimle yolculuğuna
çıkarsınız…
İşte o zaman, sokaklar, binalar,
kent kocaman bir üniversite olur.
Okula giden sınıfa giren bir
öğrenci gibi yürürsünüz.
Hergün yeni deneyimlemelerle,
yeni yapılarla,
yeni hayatlarla karşılaşmak üzere…
Canlı sürekliliği olan gizemli
bir o kadar da yaşanmışlık kokan kentin içerisinde,
bir kentin sınırları büyüklüğünde
okuldasınızdır.
Sivil Mimari Bellek çalışmasında,
yürüyerek dolaştığımız her
sokakta,
paylaştığımız her yapıda,
bir şeyi keşfederek yürümenin hazzı içerisinde
birer birer dokunuyoruz,
geçmişimize…
Ankara’da Küçükesat Caddesi, Esat
Caddesi, Dörtyol gibi tanımamalarla bildiğimiz yer. Caddede yürürken bir anda
kendi ölçeğiyle ve mekânsal duruşuyla biz içine çeken üzerinde adı olmayan
apartman “Mintrak Yapı Kooperatifi” Nam-ı diğer Esat Caddesi 70/A ve 70/B. Yapının
yeri, dönemde “Deliller Tepesi” olarak kayıtlara geçmiştir. Ankara’dan Hacca
gidenlerin uğurlandığı[2] bu
mevkii şimdi bugün hepimizin bildiği Esat Caddesi Dörtyol adını alan bölgedir.
Yapıldığı dönemde 3-4 katlı yapıların bulunduğu bölgede, Mintrak Yapı
Kooperatifi’ne, 2,5 emsalli yoğunluk ve hmax 24. 00 metre verilmiştir. 40.00 metre cephesi
olan yapı simetrik olarak tasarlanan A ve B bloklardan oluşmaktadır. Yapı
yoldan 10.00 metre
içeride konumlanmış, bu konumlanma yapının yoğun kütle etkisini hafifletmiştir.
1950-1980 arasında Ankara’nın
yapısal büyümesinde öne çıkan mimarlardan olan
Demirtaş Kamçıl - Rahmi Bediz tarafından konut olarak tasarlanmış
olan yapının mimari projesi Ankara Belediyesi tarafından
06.01.1957 tarihinde onaylanmıştır. Zemin
katı ilk projelendirmede dairesel formda
kolonları olan ,bir açık alan olarak ele
alınmış, yapı boşluklu davetkar, ön ve arka cephe çevresinin sürekliliğini
sağlayan bir geçirgenlik oluşturacak şekilde kurgulanmıştır. Sosyal paylaşım mekanı olarak
işlevlendirildiği tahmin edilen bu alan
1960 yılında dükkan olarak ruhsata bağlanmıştır. 1962 yılında tamamlanmış olan yapının şu
andaki kullanımı konut+dükkandır.
Bir
bodrum +zemin + yedi kat olarak projelendirilen ve her katta 4 daireden oluşan
yapıda 28 daire 3 dükkan bulunmaktadır. Yapı 2,5 emsal kullanılarak 1490 metrekare arsa
üzerine, toplam inşaat alanı 5586 metrekare
olarak inşaa edilmiş ve yapıldığı dönem itibariyle hmax’ın 24 metre olması ve
çevresindeki yapıların zemin +4 kat inşa edilmiş olması, yapının yoldan 10 metre içeri çekilerek
kendisini gösterecek bir formda cephe oluşturması , yol yerleşim ve çevre
üçgeninde yapıya özgün bir değer katmıştır.
Yapının ön ve arka cephelerinde
tüm cephe boyunca devam eden ve yatay
etkiyi güçlendiren balkonlar ve balkonlarla birlikte ele alınan açıklıklar düşeyde bir denge oluşturarak,
yapıyı anıtsallıktan ve abartılı duruştan kurtarmıştır. Balkonlara açılan
pencere kayıtları boşluk ve doluluk oranlarıyla
cephe ile bütünleşen geometrik bir ögeye dönüşmüştür. Yapı girişine cephe veren
merdiven çekirdeğinin estetize edilerek balkonlarla birleşmesi ise yapı
bütünlüğünü bozmayan, tamamlayan bir tasarım yaklaşımının ifadesi olarak öne
çıkmaktadır.
Isıtma
sistemi kaloriferli olarak planlanan yapının, bodrum katında kalorifer dairesi
kömürlük bulunmakta, kot farkından kaynaklı bodrum katın arka cephesi ve yan
cephesi günışığından yararlanmaktadır. Bu durum planlamada, bodrum katın bir
bölümünün, Demirtaş ve Kamçılın diğer projelerinde yer verdiği ortak
sosyal paylaşım mekanı olarak
kullanıldığını düşündürtmektedir. Yapının çatısı özgün tasarımda saklı kalacak
şekilde kırma çatı olarak yapılmış ve cephedeki bütünlük denge ve formla uyumlu
hale getirilmiştir.
Yapının her katında tek tip daire
planı kullanılmıştır. Orta dairelerde iki yan duvar sağırdır, yanlarda yer alan
daireler ise sadece banyo pencereleri ile
dışa açılmıştır. Dairelerde antre, salon, yemek bölümü ve koridorla
mutfağa bağlanan bir yaşam alanı birlikte tasarlanmıştır. Yatak odaları ve banyo
başka bir koridor ile kendi içerisinde bağımsızlaştırılmıştır. Yapının
mimarları tarafından bu tasarımdan bir yıl önce projelendirilen Yeşiltepe
Bloklarındaki T biçimli salon[3] şemasının bu yapıda da tekrar edildiği
görülmektedir. Kullanım çeşitliliği açısından karakteristik formunu taşımakla
birlikte, salondaki dairesel kolon, açık mekan olmasına rağmen antreyi tanımlayarak
gizli bir T formunu yakalamaktadır.
Yapı betonarme iskelet, tuğla
yığma ile karma sistem kullanarak inşa edilmiştir. Yapının bodrum katında,
betonarme kolonlarla birlikte, 50 cm’lik taş duvar kullanılmıştır. Yapının ön
ve arka cephesindeki balkonlarla oluşturulan yataylık, binanın cephe bütünlüğü
içerisindeki düşeyliğine uyumlu ve sade şekilde düşey demir korkuluklarla
desteklenmiştir.
Bir yürüyüş güzergahında dokunduğumuz ve
paylaştığımız Mintrak Yapı Kooperatifi, kütle etkisi, cephe bütünlüğü, sadeliği, balkonların her
iki cephede yatayda ve düşeyde
oluşturdukları denge, tasarımdaki yalınlık,
gündelik yaşamın tasarıma yansıması ve
en ince detayların tasarlanması gerekliliği fikrinin oluşmasına olanak
sağlayan kurgusuyla özgün bir örnek olarak durmaktadır. Kimilerinin bakıp
geçtiği, kimilerini içinde yaşadığı, kimilerininse belki de hiç fakında
olmadığı, keşfedilmiş bir yapı olarak hayatımızdadır artık.
[1] Bu yazı Doç.Dr. Nuray
Bayraktar’ın yürütücü, Doç.Dr. Bülent Batuman, Dr. Umut Şumnu ve Tezcan Karakuş
Candan’ın araştırmacı, Ece Akay, Elif Selena Ayhan, Y.Yeşim Uysal ve Aslı
Tuncer’in bursiyer olarak görev aldığı Ankara’da 1930-1980 Yılları Arasında
Sivil Mimari Kültür Mirası: Araştırma Belgeleme, ve Koruma Ölçütleri Geliştirme
adlı TÜBİTAK projesi kapsamında yapılan araştırmalar ve elde edilen veriler
sonucunda yazılmıştır.
[2] http://www.sadibayram.com/?page=makaleler&mid=158&id=9,08.09.2012
[3] Mimarlar Odası Arkitekt
veri tabanı , http://dergi.mo.org.tr/dergiler/2/187/2438.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder